سولدوزسولدوز، تا این لحظه: 13 سال و 7 ماه و 26 روز سن داره

سولدوز یئددی گویده اولدوز

نکات مهم در تغذیه تکمیلی شیر خوار

1390/4/8 13:45
نویسنده : سولدوز
427 بازدید
اشتراک گذاری

1ـ همزمان با شروع تغذیه تکمیلی باید میزان آب مورد نیاز کودک مورد توجه قرار گیرد و با شروع مصرف غذاهای کمکی به شیرخوار آب سالم و بهداشتی نیز داده شود.

2ـ از اضافه کردن نمک به غذاهای کودکان باید پرهیز شود و طعم غذاها را با افزودن شکر، عسل و ترشی نباید تغییر داد تا کودک به طعم اصلی غذا عادت پیدا کند.

3ـ با در نظر گرفتن اینکه غذا خوردن باید یک تجربه لذت بخش باشد، هرگز نباید غذایی را با زور به کودک خوراند و اگر از خوردن غذا خودداری کرد، نباید آن را به سرعت با غذای دیگر جانشین کرد. بلکه با تحمل و حوصله، شیرخوار کم کم غذای جدید را می پذیرد.

4ـ استفاده از مواد شیرین و تنقلات خصوصا قبل از غذا باعث کم شدن اشتهای کودک می شود و از مصرف آنها باید خودداری کرد.

5ـ خستگی مفرط، کم خوابی و عدم تحرک کافی در شیرخواران بزرگتر بر اشتهای آنان تأثیر می گذارد.

6ـ بیرون ریختن غذا از دهان، و عدم استقبال شیرخوار از غذا در اوایل شروع تغذیه تکمیلی، دلیل بی میلی و دوست نداشتن کودک نیست، بلکه آنچه مطرح است مسأله فراگیری تغذیه و عادت به مزه و طعم غذاهاست.

7ـ دفعات غذا دادن به کودکان زیر 3 سال دو برابر بزرگسالان است و غذا باید در حجم کمتر و انرژی بیشتر ارایه شود.

8ـ تغذیه در دوران نقاهت بیماریها به منظور وزن گرفتن و جبران وزن از دست رفته، با دادن دو وعده غذای اضافی و پرانرژی در این دوران، که اشتهای کودک هم بهتر است، بسیار حیاتی است.

9ـ بسیاری از موارد افت رشد، ناشی از قطع زودرس شیر مادر، عدم شروع غذاهای تکمیلی مناسب در پایان 6 ـ 4 ماهگی و بروز مکرر بیماریهای عفونی و بخصوص اسهال است.

10ـ غذاها را با قاشق، و مایعات را با لیوان به شیرخوار بدهید. از به کار بردن بطری و پستانک خودداری کنید چون باعث می شود شیرخوار پستان مادر را نگیرد.

11ـ غذاها را با قاشق کوچک که گودی کمی دارد به شیرخوار بدهید.

12ـ هنگام دادن غذاهای نیمه جامد و جامد، شیرخوار را باید در وضعیت نشسته قرار داد. هیچ گاه این نوع غذاها را در حالت خوابیده به وی ندهید. فراموش نکنید که برای شیردادن نیز باید شیرخوار را به حالت نیمه نشسته در آغوش بگیرند.

13ـ غذای شیرخوار را به مقدار کم و برای یک وعده تهیه کنید، مگر اینکه امکان نگهداری غذای اضافی باقیمانده در یخچال و یا فریزر وجود داشته باشد.

14ـ غذای شیرخوار را با پوشش مناسب در ظرفی تمیز و در جای خنک نگه دارید.

15ـ در صورت باقی ماندن غذا، نگهداری آن در یخچال حداکثر تا 24 ساعت اشکال ندارد.

16ـ غذای شیرخوار را فقط به مقدار مصرف یک وعده گرم کنید و به او بدهید

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)