سولدوزسولدوز، تا این لحظه: 13 سال و 7 ماه و 18 روز سن داره

سولدوز یئددی گویده اولدوز

راههای کنترل خشم کودکان

1391/8/30 18:07
نویسنده : سولدوز
1,175 بازدید
اشتراک گذاری

خود و کودک تان را بشناسید
از کسی بخواهید وقتي در باره احساسی که در موردپرخاشگری کودکتان دارید صحبت می کنید به شماگوش دهد. رفتار آسیب رسان، احساسات زیادی را بیدار می کند، ترس، خشم، گناه، که محبت ما را کم کرده و باعث می شوند که به شیوه ای برخورد کنیم که کودکمان را بیشتر می ترساند. صحبت کردن با یک شنونده خوب و رها کردن احساساتتان، شما را آماده کمک به کودکتان می کند.


مشاهده کنید
تحت چه شرایطی ترس کودک بر او غلبه می کند؟ آیا در زمانی است که مادر درشب قبل از آن در جلسه ای بوده و تا دیروقت بیرون مانده است؟ زمانی که در خانه مشاجره بوده است؟ زمانی که با یک خواهر یا برادر تنها گذاشته شده تا بازی کنند؟ به طور کلی شما می توانید حدس بزنید که چه زمانی کودکتان حس ارتباط خود را از دست می دهد و پرخاشگر می شود.


خودتان را فریب ندهید
این امید را رها کنید که «شاید ديگر این اتفاق نیفتد» و بدانید داشتن آمادگی ذهنی مهم است. مثلا اگر زمانی که بازی بی قانوني را انجام می دهید و کودکتان ناگهان شما را گاز می گیرد پس احتمال دارد كه هر زمانی که به این روش بازی کنید كودكتان اين كار را تكرار كند.


نزديك بمانيد
آنقدر به کودک نزدیک باشید تا بتوانید سریع به اودسترسی داشته باشید. زمانی که رفتار پرخشگرانه آغاز شود لازم است که شما به اندازه کافی نزدیک باشید تا سریع مداخله کنید و ازگرفتن مو یا گاز گرفتن یا از مشت زدن به دیگری جلوگیری کنید. چون رفتارش تحت کنترل نیست به شما نیاز دارد تا او را از آسیب رساندن به دیگری حفظ کنید. شما می توانید بگویید «من نمی توانم اجازه دهم که به دوستت آسیب برسانی » یا در حالی که پیشانیش را اندکی نزدیک به شانه تان گرفته اید بگویید «نه، من فکر نمی کنم بخواهم آن دندا نها را از نزدیک تر ببینم .»


رفتار را متوقف کنید، سپس گوش کنید


زمانی که پرخاشگری را متوقف کردید با کودک ناراحت ارتباط چشمی برقرار کنید، صدای گرمی داشته باشید و با مهربانی او را نوازش كنيد. او نیاز به نشانه هایی دارد که برای نشان دادن احساساتش به شما احساس امنیت کند. شما می توانید چیزهای مثل این بگوییدکه « می دانم که احساس خوبی نداری»،« من همین جا هستم و اوضاع را روبراه می کنم »،« لطفا در مورد آن با من حرف بزن »،« هیچ کس از دست تو عصبانی نیست »یا «من می خواهم الان پیش تو بمانم » احساساتی که موجب پرخاشگری شده اند آشکار می­ شوند. گریه کردن و جنگیدن یک کودک، احساسی که او آن را پنهان کرده است، نشان می دهد. از کودک انتظار نداشته باشید که منطقی باشد. او احتمالا برای بیان احساس خود از کلمات استفاده نخواهد کرد. زبان بدن او و لحن صدایش در زمانی که گریه می کند یا جیغ می کشد با شما صحبت می کند. به او اجازه دهید تا پیچ و تاب بخورد و به این روش به او نشان دهید که به او اهمیت می دهید.
در حالی که او در حال تخلیه احساساتش است، نمی تواند استدلال کند. سخنرانی نکنید و توضیح ندهید. حتی کودکان بسیار خردسال هم درست را از غلط تشخیص می دهند، اما زمانی که آنها خشمگین می شوند نمی توانند به منطق خود یا شما توجه کنند. زمانی که احساسات بد تخلیه شدند کودکان می توانند اصول مهمی را که شما به آنها آموزش داده اید به خاطر آورند.

 

منبع: مجله sos كلينيك آتيه

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)