سولدوزسولدوز، تا این لحظه: 13 سال و 7 ماه و 26 روز سن داره

سولدوز یئددی گویده اولدوز

توصیه هایی برای مراقبت از شیر خواران

1390/11/4 13:04
نویسنده : سولدوز
855 بازدید
اشتراک گذاری

اطلاع از شرایط طبیعی و غیر طبیعی شیر خوار در فهم و مراقبت دقیق تر از نوزادان موثر خواهد بود. در اینجا به چند پرسش عمده و شایع در این موارد میپردازیم:

             بقیه در ادامه مطلب

 

1

. وضعیت طبییعی ادرار كردن در شیرخواران چگونه باید باشد ؟
شیر خواران معمولاً بین 4تا 10 بار در روز ادرار می كنند اما اگر بیمار یا تبدار باشند یا هوا بیش از حد گرم باشد، دفع ادرارش ممكن است به نصف میزان طبیعی برسد. دفع ادرار نباید دردناك باشد. اگر هر علامتی دال بر ناراحتی كودك هنگام ادرار كردن مشاهدكردید، حتماً متخصص كودكان را در جریان بگذارید.

2. ادرار كردن یك شیرخوار چه ویژگی هایی دارد ؟
در شیرخوار سالم، رنگ ادرار از زرد كمرنگ تا پررنگ متغییر است و هر چه تیره تر باشد، غلظتش بیشتر است و این در زمانی اتفاق می افتد كه كودك مایعات كمتر خورده باشد. گاهی پوشك نوزاد رنگ صورتی به خود می گیرد كه این ممكن است با خون اشتباه شود ولی این حالت به دلیل غلظت بیش از حد ادرار است. تا زمانی كه نوزاد حداقل 4 بار در روز ادرار می كند، جای نگرانی نیست. ولی اگر رنگ صورتی ادرار ادامه پیدا كند، باید با متخصص اطفال مشورت كنید. وجود خون در ادرار یا لكه خون در كهنه نوزاد اصلا طبیعی نیست و باید فوراً متخصص كودكان در جریان قرار گیرد. این حالت گاهی ممكن است به علت زخم كوچكی (مثلاً به دلیل جوش های ناحیه تناسلی) ایجاد شود ولی گاهی ممكن است علامت مشكلات جدی تر باشد. اگر خون ریزی ها با علائم دیگری مانند بی قراری یا خونریزی از مناطق دیگر بدن همراه شد، باید فوراً به پزشك مراجعه كنید.

3. مهمترین نكاتی كه هنگام تعویض پوشك نوزاد باید رعایت كنیم، چیست ؟
قبل از تعویض پوشك باید مطمئن شوید كه تمام وسایل لازم در دسترس هستند. هرگز كودك را حتی برای یك ثانیه روز میز تعویض، تنها رها نكنید. نباید تصور كنید در لحظه كوتاهی كه شما برای آوردن پوشك یا دستمال او را تنها می گذارید اتفاقی نخواهد افتاد. اگر روی میز او را عوض می كنید حفاظ مناسب و ایمن لازم است. شیرخوار خیلی زود توانایی غلت زدن را به دست می آورد. بهتر است همه وسایل هنگام تعویض پوشك كنارتان باشد که در این حالت، شما به برخی وسایل نیاز خواهید داشت: مانند پوشك یا كهنه تمیز، پماد و وازلین كه پزشك توصیه كرده، پنبه، دستمال یا اسفنج مخصوص پاك كردن كودك.

4. چه زمانی باید پوشك بچه را عوض كنیم ؟
زمان دلخواه برای این كار وجود ندارد. برای راحتی بچه به محض اینكه دیدید پوشك كثیف است یا سنگین و پر به نظر می رسد، آن را عوض كنید. تشخیص زمان خیس شدن پوشك های یكبار مصرف جدید دشوار است و بنابراین نباید منتظر پس دادن و مشخص شدن آن روی لباس باشید. البته پوشك هایی با نوار تغییر رنگ دهنده حین خیس شدن هم به بازار آمده است. پوشك طی روز و كمتر در شب باید ساعتی یك بار عوض شود. سعی كنید بچه را برای عوض كردن پوشك شب ها از خواب بیدار نكنید. به این ترتیب در هر 24 ساعت حدود 8 تا 10 پوشك باید عوض شود.

5. اگر كودك در اثر بستن پوشك دچار ضایعه پوستی شود، باید چكار بكنیم ؟
تا آنجا كه امكان دارد بگذارید پای كودك هوا بخورد، وقتی او را تمیز و خشك كردید، بدون پوشك روی تشكچه بخوابانید تا كمی بازی كند. این كار را حداقل هر بار 20 دقیقه چند دفعه در روز انجام دهید. قبل از اینكه پوشك او را ببندید، به پاهای او كرم محافظ پوست بزنید. اگر لكه های كوچك قرمز رنگ دیدید، به پزشك مراجعه كنید، چون ممكن است لكه های عفونت قارچی باشند و به تجویز دارو نیاز باشد.

6. آیا ممكن است پوشك های یكبارمصرف هم باعث ضایعه پوستی بشوند.؟
بله، به شرطی كه بچه برای مدت طولانی عوض نشده باشد، به همین دلیل است كه عوض كردن پوشك باید به طور منظم و به كرات باشد. پوشك های یكبار مصرف در خشك نگه داشتن زیر كودك بهتر از پوشك های حوله ای هستند. به دلیل اینكه قسمت مركزی آن قدرت جذب بالایی دارد كه اجازه نمی دهد رطوبت به پوست كودك برسد. از نظر تئوری، مواد شیمیایی كه در ساخت پوشك های یكبار مصرف به كار میرود، پوست كودک را تحریك می كند، اما در عمل چنین اتفاقی نمی افتد. اگر به حساسیت به مواد شیمیایی مشكوك هستید، نوع پوشك را عوض كنید یا با پزشك مشورت كنید.

7. آیا بوجود آمدن ادرار سوختگی در شیرخوار، طبیعی است ؟
ادرار سوختگی به ایجاد قرمزی، التهاب و جوش های ناحیه بستن كهنه یا پوشك گفته می شود. اولین علامت معمولا به صورت قرمزی یا دانه های كوچك در قسمت تحتانی شكم، باسن، آلت تناسلی و چین های ران یعنی مناطقی كه در تماس مستقیم با كهنه های مرطوب یا آغشته به مدفوع هستند، دیده می شود. این نوع ادرار سوختگی خطرناك نیست و معمولاً در مدت 3 تا 4 روز با مراقبت های مناسب بهبود می یاید

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)